Valsts sektors, kas joprojām asociējas ar novecojušo IT infrastruktūru, papīra kaudzēm un roku darbu, šobrīd atrodas tehnoloģiskās revolūcijas un vadības jomas izmaiņu epicentrā. Tehnoloģiskie risinājumi, kuriem pandēmijas apstākļos ir bijusi lielāka nozīme nekā jebkad agrāk, tikai paātrina modernizācijas tempu. Spilgts piemērs tam ir Lietuva.
Runājot par izmaiņām valsts sektorā, Microsoft globālā valsts pārvaldes sektora viceprezidente Jūlija Gliddena saka, ka pandēmija ir katalizators pārmaiņām pārvaldes darbībā, jo īpaši tāpēc, ka pasaules līderi ir atzinuši, ka bezdarbības riski ir daudz lielāki par pārmaiņu un digitālās transformācijas riskiem.
Vairāk iespēju attālinātam darbam
Lietuvā Viļņas pašvaldību var uzskatīt par līderi, kas pastāvīgi testē un ievieš tehnoloģiskos risinājumus dažādās jomās. Piemēram, viņi pirmie Lietuvā ieviesa elektronisko balsošanas sistēmu, kas kļuva īpaši aktuāla pandēmijas laikā, organizēja darbu pirms karantīnas utt.
Kanādas valsts sektors pandēmijas laikā parādīja piemēru visai pasaulei.
Neapšaubāmi, “mājsēdes” iespējas ir ļāvušas valsts sektora darbiniekiem turpināt droši pildīt darba pienākumus no jebkuras vietas, un dažādas iestādes visā pasaulē ir pilnībā mainījušas savus procesus. Lietuvā skaitļi nav tik iespaidīgi, taču, piemēram, Kanādas valdība ir veiksmīgi pārorientējusi vairāk nekā 250 000 federālos darbinieku uz attālināto darbu.
Tādi risinājumi kā Microsoft Teams, ieguldījumi kiberdrošībā, iepirkumu platformas un citi ir bijuši ārkārtīgi svarīgi, lai nodrošinātu valdības pakalpojumus sabiedrībai un uzņēmumiem bez pārtraukumiem.
Pašvaldības “uzgaidāmā telpa” Kanāriju salās vairs nav utopija.
Patlaban Viļņas pašvaldībā tiek testēts jauns risinājums - telefonija ir integrēta Microsoft Teams. Tas ļauj vienā lietojumprogrammā pārvaldīt gan saraksti, gan zvanus un pilnībā atteikties no galda tālruņiem. Šis risinājums pirmo reizi tika pielietots Lietuvas pašvaldībās. Karantīnas laikā tādas programmas kā Teams vai Zoom daudziem kļuva par ierastu lietu, un tagad mēs speram vēl vienu soli uz priekšu, apvienojot vairākas sistēmas vienā. Nākotnē mēs plānojam gandrīz pilnībā atteikties no stacionārām darba vietām, atstājot tikai "atvērtu ofisu", kur darbiniekam pietiek ar vienu ierīci - datoru -, lai viņš varētu pildīt darba pienākumus.
"Tas ļaus mums ne tikai brīvi organizēt darba vietas, bet arī pielietot metodes, kuras veiksmīgi izmanto uzņēmējdarbībā mūsdienās. Mēs vēlamies ieviest modernas vadības metodes, tāpēc cenšamies radīt šādus modernus apstākļus pašvaldības darbiniekiem. Teams ar integrētu telefoniju ir viens no risinājumiem šī mērķa sasniegšanai"
Viļņas pašvaldības Inovāciju un tehnoloģiju grupas vadītājs Jonas Pidkovas.
Interese par inovatīviem risinājumiem nerimstās.
Telekomunikāciju uzņēmuma CSC Telecom pārstāvji, kas risinājumu ieviesa pašvaldībā, saka, ka tas nav tehniski sarežģīts, taču paver mobilitātes iespējas darba vietām, tāpēc līdzīgiem risinājumiem nākotnē jākļūst populāriem dažādās organizācijās.
“Šie risinājumi paplašina pielāgošanas iespējas darba vietā. Ir ērti, ka viss ir vienā sistēmā, nevis "izkaisīts" atsevišķās ierīcēs un lietojumprogrammās. Sākoties pandēmijai, gan uzņēmumi, gan valsts pārvalde meklēja ērtākos veidus, kā strādāt no mājām tā, lai saglabātu komandas garu, procesus un produktivitāti. Tagad, pakāpeniski atgriežoties birojos, dažas organizācijas, tostarp valdības, apspriež, vai atbalstīt attālināto darbu vai jauktus darba modeļus, jo tas darbiniekiem nodrošina papildu motivāciju. Būtībā visas platformas, programmas, kas ļauj plānot laiku un strādāt patstāvīgi, kad galvenais nav darbinieka atrašanās vieta, bet gan darba rezultāti, iegūst arvien lielāku popularitāti. Šādu risinājumu ir daudz, un katra organizācija tos izvēlas atbilstoši savām finansiālajām iespējām un vajadzībām”
CSC Telecom UAB valsts sektora projektu vadītājs Jevgenijus Vaičeliunas.
Viņš uzsver, ka telefonijas integrācija Microsoft Teams, atkarībā no organizācijas vajadzībām un specifikas, nodrošina papildus funkcionalitāti, piemēram, zvanu ierakstīšanu, zvanu centra pieslēgšanu, esošo sistēmu, piemēram, CRM, integrēšanu ar telefoniju utt.
“ Lai gan agrāk daudzām organizācijām bija raksturīgi sazināties ar klientiem dažādos kanālos - pa tālruni, pa e-pastu, tagad īpaši jūtama vajadzība pēc centralizētas klientu vadības. Apvienojot visus saziņas kanālus un integrējot tos CRM, visa informācija tiek apkopota vienuviet klienta kartē, un saziņa ar viņu kļūst ērtāka un efektīvāka. Tas ir svarīgi ne tikai uzņēmējdarbībai, bet arī valsts sektoram, kas apkalpo lielas klientu plūsmas”
CSC Telecom UAB valsts sektora projektu vadītājs Jevgenijus Vaičeliunas.