Krāpnieciskie zvani, to būtība un novēršana

“Eiropas valstīs vietējo mobilo operatoru zaudējumi no krāpnieciskām shēmām ir vienlīdzīgi investīcijām tīkla attīstībā, līdz ar to ir būtiski zināt, kā var maksimāli samazināt fraudu..”

Saistītie pakalpojumi:

Mūsdienu telekomunikāciju risinājumi paver plašas iespējas uzņēmumiem nodrošināt efektīvu saziņu ar saviem klientiem. Lai uzsāktu lietot numuru, ir nepieciešams tikai interneta vads. Var izmantot aplikāciju datorā vai telefonā, IP telefonu vai parasto stacionāro telefonu ar konvertoru, un tas, kas padara visas šīs iekārtas par telefonijas rīku – ir tīkls. Telefons, gluži kā dators, kļūst par tīkla iekārtu, un gluži kā dators, arī telefons ir jāaizsargā no nevēlamām konekcijām no ārpuses. Līdz ar iespējām nāk klāt izaicinājumi drošības jautājumu ziņā.

Eiropas valstīs vietējo mobilo operatoru zaudējumi no krāpnieciskām shēmām ir vienlīdzīgi investīcijām tīkla attīstībā, līdz ar to ir būtiski zināt, kā var maksimāli samazināt fraudu.

Mūsu ikdienā visbiežāk sastaptie frauda veidi:

  1. Starptautiskais frauda trafiks – botu iniciētie masveida zvani uz “dārgiem” virzieniem (eksotiskām valstīm), kuri tiek veikti no uzlauztām iekārtām;
  2. Krāpnieciskie zvani, kurus veic cilvēks – sensitīvo datu iegūšana zvanot no pazīstama numura vai izmantojot personai zināmu informāciju.

CSC Telecom ir ieviesis sistēmu, kas palīdz apturēt aizdomīgu starptautisko trafiku, kā arī operatoram ir iespēja noslēgt zvanus uz starptautiskiem numuriem vai dārgiem virzieniem pēc klienta vēlmes. No klienta puses ir jābūt drošam tīklam, kurā atrodas viņa iekārtas.

Kā to panākt?

  1. Izmantot izdalīto interneta kanālu telefonijai atdalot to no kopējā tīkla;
  2. Ieviest operatora ieteiktās izmaiņas firewall iestatījumos atverot telefonijas portus tikai noteiktai IP adresei pārējos portus noslēdzot nost no ārpuses u.c.;
  3. Mainīt standarta paroles iekārtām – bieži vien tiek izmantotas rūtera vai telefona ražotāja paroles. Šāda veida paroles ir jāmaina, un ir maksimāli jāierobežo piekļuve firewall / rūterim. Ja rūteris neļauj veidot sarežģītus nosacījumus / atļaujas, ir jāiekļauj Sophos, Fortinet, WatchGuard vai citu firewall tīkla infrastruktūrā.

Kas attiecas uz krāpnieciskiem zvaniem, kuri tiek veikti ar mērķi piekļūt pie personas finanšu un/vai konfidenciāliem datiem, tad pret šādiem zvaniem vislabāk palīdz paša apzinība un atbildība par datu drošību un publicēšanu sociālajos tīklos u.c. saziņas kanālos, piemēram aizpildot formu kādā mājaslapā. Biežāk pieļautā kļūda sakaru operatoru pusē ir atļauja zvanīt no citu operatoru (svešu vai neeksistējošu klientu) numuriem. Arī mūsu numerācija bieži tiek izmantota zvaniem, kuri nemaz nagāja caur mūsu tīklu, un mūsu spējas bloķēt šāda veida zvanus ir ierobežotas. Bieži vien zvani nāk no ārzemēm.

Ja kāds zvana no nepazīstama numura, nav jābaidās pacelt zvanus, jo paceļot zvanus netiek piemērota maksa. Visbiežāk ir sūdzības par telemārketinga uzņēmumiem, aptauju veicējiem. Viņi nezvana konkrētam numuram, viņi zvana visiem pēc kārtas sastādot dažādas mobilo numuru kombinācijas pēc paraugiem. Šādus zvanus Jūs varat droši ignorēt vai ievietot numurus melnajā sarakstā.

Kopumā, mūsu drošība ir mūsu pašu rokās. Ir jāslēpj informācija par sevi sociālajos tīklos, laiku pa laikam jāmaina paroles e-pastiem, sociālajiem tīkliem, nav jādalās ar privāto informāciju ar svešiem cilvēkiem, jo tikai kopā mēs padarīsim digitālo vidi drošāku.

JŪLIJA DAVIDOVIČA, CSC Telecom CRM arhitekte
“Krāpnieciskie zvani, to būtība un novēršana” 03.09.2020.

Sazinieties ar mums